Followers

Friday 11 October 2019

PEMBELAJARAN INTERAKTIF MENGGUNAKAN APLIKASI KAHOOT



Dalam pembelajaran abad ke-21 (PAK 21), teknologi dalam pendidikan sangat penting kerana dapat menjadikan sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas menjadi lebih menarik.  Penggunaan teknologi menjadi perangsang kepada para pelajar untuk terus belajar. Teknologi juga dapat mengcungkil idea guru yang kreatif dan inovatif. Antara contoh alat teknologi yang dapat digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran ialah Kahoot, Excel, Quizizz, Padlet, Flipgrid, Zappar dan sebagainya.  


Apa itu Kahoot?

Kahoot ialah satu aplikasi permainan berasaskan pembelajaran yang menyeronokkan.  Soalan yang terdapat dalam aplikasi ini sebenarnya dibuat oleh guru sendiri dengan beberapa pilihan jawapan.  Kahoot ini sesuai dimainkan di dalam kelas, makmal komputer, atau di mana-mana sahaja.  Semua pemain boleh menjawab soalan menggunakan alat peranti masing-masing sama ada telefon pintar, laptop, tablet dan sebagainya.  Soalan akan dipaparkan di skrin utama.  Tujuan soalan dippaparkan adalah untuk memastikan pemain bersatu dan melibatkan diri dalam aktiviti PdPc.

            Banyak kelebihan yang akan diperoleh pelajar apabila guru menggunakan aplikasi ini antaranya ialah permainan ini mampu mengubah suasana pembelajaran menjadi lebih seronok.  Hal ini demikian kerana, aplikasi ini membolehkan guru memasukkan gambar, video dan audio. Pelajar pada masa kini terutamanya pelajar lelaki lebih gemar bermainan permainan atas talian. Secara tidak langsung, permainan ini dapat menarik minat pelajar untuk melibatkan diri dalam aktiviti PdPc.


       Dalam sesi pengajaran dan pembelajaran kali ini saya menggunakan aplikasi kuiz interaktif secara atas talian, iaitu Kahoot. Kahoot merupakan salah satu medium pembelajaran interaktif dan isi kandungan permainan adalah berkaitan dengan silibus pelajaran yang diajar.  Pada kelas kali ini, saya memilih pelajar-pelajar tingkatan tiga, iaitu seramai 53 orang.  Saya memilih untuk membina soalan kuiz Latihan Bahasa Melayu PT3 memandangkan mereka bakal menduduki peperiksaan PT3 2019 pada 9 Oktober 2019.  Pada mulanya,  pelajar menunjukkan perasaan sangat teruja untuk masuk ke kelas saya kerana saya sudah memaklumkan kepada mereka lebih awal  tentang kuiz ini.  Hal ini demikian kerana saya ingin memastikan semua pelajar membawa alat peranti masing-masing, iaitu telefon pintar.   

             Pada permulaan kelas saya memperkenalkan aplikasi ini kepada para pelajar.  Pelajar diminta membuka carian https://kahoot.com/  lalu memilih sama ada Classic atau Team mode.  Pelajar saya memilih Classic, iaitu satu lawan satu.




Selepas itu, pelajar mula memasukkan nombor pin yang tertera pada skrin dan mendaftar nama masing-masing.  Sebaik saja mendaftar, nama pemain akan muncul di skrin.  Apabila semua pelajar sudah daftar, saya klik butang Start dan permainan dimulakan.





             Pelajar membaca soalan pada paparan skrin LCD lalu menjawab soalan berdasarkan bentuk yang terpapar di telefon pintar mereka.  Guru boleh menetapkan masa untuk menjawab soalan. Saya menetapkan masa untuk menjawab ialah 20 saat.  Setelah selesai menjawab, markah pelajar dan kedudukan pemenang dapat dilihat melalui ScoreboardPelajar yang paling cepat dan tepat menjawab soalan akan menduduki tempat teratas.




               Setelah selasai mejawab 20 soalan, pelajar dapat melihat keputusan kuiz Kahoot ini, iaitu Johan, Naib Johan dan Tempat Ketiga beserta markah masing-masing.  Pelajar juga boleh memberi maklum balas atau feedback berkaitan sesi pengajaran dan pembelajaran tersebut.  Berdasarkan maklum balas yang diterima, semua pelajar saya memberi maklum balas yang positif, iaitu pelajar seronok dan teruja dengan sesi pembelajaran kali ini serta mencadangkan agar aplikasi Kahoot ini digunakan lagi pada kelas akan datang.  


     Secara kesimpulannya,  teknologi sangat mempengaruhi sesi pengajaran dan pembelajaran pada masa kini kerana pelajar zaman kini sudah terdedah dengan teknologi sejak mereka kecil.   Kahoot ini sangat sesuai digunakan untuk menarik minat pelajar dalam mempelajari sesuatu mata pelajaran  tersebut agar sesi PdPc tidak berada dalam keadaan membosankan.  Oleh itu guru-guru perlu lebih kreatif dalam merancang strategi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas agar pelajar lebih bermotivasi dan semangat untuk belajar.  Sekian perkongsian daripada saya. 


Saya kongsikan Rancangan Pengajaran Harian saya :



Untuk lihat dengan lebih jelas, boleh klik video sesi pengajaran dan pembelajaran saya di bawah ini :



Selamat Mencuba :) 


3 comments:

  1. perkongsian yg sngt menarik....tq cg 😊😊😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 semoga perkongsian saya memberi perangsang kepada cikgu :)

      Delete
  2. cara pembelajaran yg unik dan mengikut peredaran zaman seiring dgn pembelajaran abad 21....kahoot mengajar saya sbgai pelajar untuk berfikir secara pantas dan tepat utk memperoleh markah yg tinggi dlm kahoot

    ReplyDelete