Followers

Sunday 13 October 2019

PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (INSTAGRAM TV @ IGTV)


Elemen terpenting dalam pembelajaran abad ke-21 ialah penggunaan teknologi dan makumat dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran.  Bagi mendapatkan kelainan dalam kaedah mengajar, guru digalakkan mengaplikasikan pembelajaran abad ke-21 ini.  Sebelum ini saya berkongsi sesi pengajaran dan pembelajaran saya bersama pelajar tingkatan 3 dengan menggunakan aplikasi Kahoot.  Pada kali ini, saya menggunakan media sosial Instagram sebagai alat bantuan pengajaran dan pembelajaran saya dengan pelajar tingkatan 4. Kali ini saya menggunakan Instagram TV atau IGTV.


Apa itu IGTV?

Pada awalnya, video yang boleh dimuat naik dalam Instagram hanya berdurasi 30 saat namun berubah kepada 1 minit dan akhirnya IGTV diperkenalkan.   IGTV ataupun Instagram TV adalah satu fungsi dan aplikasi baru daripada Instagram bagi memudahkan kita menonton/memuat naik video mudah alih dengan durasi yang lebih panjang daripada video sebelum ini yang boleh menjangkau  durasi selama sejam. Tujuan Instagram mewujudkan IGTV adalah untuk mempromosikan aplikasinya di samping menggalakkan pengguna memuat naik video tanpa melalui Youtube.  Antara keistimewaan IGTV berbanding Youtube dan Facebook ialah kita tidak akan dapat melihat paparan iklan semasa kita menonton video manakala Facebook dan Youtube mempunyai paparan iklan. 


             Bagi mencipta sesuatu kelaianan, saya menggunakan aplikasi media sosial ini dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah.   Saya menggunakan aplikasi Instagram kerana rata-rata para pelajar zaman sekarang  memiliki akaun Instagram. Mereka lebih celik menggunakan aplikasi media sosial ini kerana masing-masing mempunyai telefon pintar.  Dalam bidang pendidikan, kebiasaannya guru menghasilkan video menggunakan Movie Maker, namum kali ini saya menggunakan aplikasi IGTV pula sebagai tugasan kepada para pelajar.  Tugasan ini yang saya berikan kepada pelajar tidak memberatkan mereka.  Pada kelas pertama, saya telah mengagihkan para pelajar saya kepada lima kumpulan.  Setiap kumpulan akan diberikan tajuk masing-masing.  Saya menerangkan tugasan yang perlu dilakukan oleh mereka dan seterusnya pelajar mengadakan perbincangan sehingga tamat kelas pada hari tersebut.





             Saya memberi tempoh/masa selama seminggu kepada pelajar saya untuk menyiapkan tugasan (merekod video) itu lalu memuat naik ke laman Instagram.  Oleh sebab mereka terlalu teruja akan tugasan yang diberikan serta mahir menggunakan aplikasi tersebut, pelajar saya dapat menyempurnakan tugasan itu lebih awal daripada masa yang ditetapkan.  Pada kelas seterusnya, saya membawa pelajar ke Dewan Kuliah 2 untuk memancarkan hasil tugasan pelajar pada skrin LCD. Keistimewaan Instagram ini, pelajar saya boleh like, komen dan share video hasil tugasan kawan mereka.  Mereka juga boleh juga mengajukan pertanyaan melalui Istagram Direct Messaging.  Pelajar terus boleh menonton video-video daripada pelbagai channel yang diikuti oleh mereka sebaik sahaja membuka aplikasi IGTV. 


       Secara kesimpulannya, penggunaan teknologi dan maklumat ini sangat mempengaruhi suasana pdpc pada hari tersebut.  Memandangkan tajuk yang saya ajar ialah karangan, biasanya pelajar akan mudah bosan.  Oleh itu pendekatan yang saya gunakan iaitu dengan menggunakan teknologi IGTV menyebabkan suasana pembelajaran pada hari tersebut menarik dan berkesan. Selain itu, penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran ini dapat memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua pelajar yang pelbagai keupayaan. Di dalam sesebuah kelas tidak semua pelajar mempunyai kebolehan yang sama dalam menerima sesuatu yang diajar oleh guru. Justeru itu melalui penggunaan ICT pelajar saya dapat memahami sesuatu yang diajar dengan lebih jelas kerana proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik serta berkesan hasil daripada penggunaan alatan ICT tersebut.   Pelajar saya telah berjaya mempamerkan kreativiti mereka dalam menghasilkan tugasan yang diberi dengan baik.   Mereka juga telah memberikan maklum balas yang positif serta mencadangkan agar pelbagai aplikasi teknologi ini digunakan untuk tugasan seterusnya.  

Saya kongsikan beberapa hasil tugasan anak pelajar saya di bawah ini :


 KUMPULAN 1

KUMPULAN 3
KUMPULAN 2

Feedback saya terhadap hasil tugasan pelajar :






Saya kongsikan Rancangan Pengajaran Harian saya dan video sesi pengajaran dan pembelajaran saya kali ini.

                                

                                                            





Selamat mencuba :)


7 comments:

  1. Saya suka dengan proses pembelajaran macam ni nebab dia lagi menarik perhatian kami sebagai pelajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah semoga pembelajaran kali ini lebih memberi kefahaman kepada kamu semua

      Delete
  2. Wahh terbaiklah cg😊disamping dapat menarik minat pelajar,pelajar juga dapat belajar menggunakan teknologi dengan sebaiknya

    ReplyDelete
  3. Teknologi terkini yg blh bntu pljr

    ReplyDelete
  4. cool thanks for reis posting! btw are there feeds to your blog? I’d love to add them to my reader take a look at the site here

    ReplyDelete
  5. Perfect work you have done, this web site is really cool with good information. see this here

    ReplyDelete